Under slutet av 1880-talet fanns det inte många segelbåtar på Särö. Bland den äldre generationen var det särskilt bröderna Alexander och James Keiller som intresserade sig för segling med små centerbordsbåtar typ ”Strykjärnet”.
De första segelbåtarna var kraftigt överriggade
Kring sekelskiftet byggdes ett antal större segelbåtar där den första större Säröbåten med bermudarigg var Alexander Keillers ”Alexandra”. Henrik Pripp byggde flera båtar bl.a. den klipperstävade kuttern ”Sport”. Båda båtar var byggda av järn på Göteborgs Mekaniska Verkstad. Båtarna var kraftigt överriggade och seglen fick revas redan i mellanvind. Observera hur bommen sticker ut bakom akterspegeln och peken är långt framför fören.
Säröflottan expanderar
Några år in på 1900-talet tilltog intresset för segling och Säröflottan expanderade både till antal och storlek. Bland dessa fanns bl.a. 15 meters järnyawlen ”Vestas” ägd av Ernst Kruger, 13 meters kuttern ”Marolga” ägd av Walter Dickson, Alfred Heymans ”Morgana” och Waldemar Zachrissons vackra 120 kvm Fife-ritade mahognykuttern ”Tyr IV” och sist men inte minst Gunnar Setterwalls ”Rendez-Vous II” som vi ska fördjupa oss i senare. De stora segelbåtarnas tid hade därmed kommit till Särö.
Den legendariske säröseglaren P-O Westerberg beskriver i Särö Båtklubbs 25-års jubileumsskrift väl hur seglingen hade utvecklats, läs ”Om båtar och segling vid Särö kring sekelskiftet”.
Deltog i regattor längs hela västkusten
Säröbåtarna deltog i regattor längs hela västkusten men även så långt bort som i Kiel-regattan där Alexander Keiller ett år vann med sin ”Alexandra”. Marinkommando Väst ställde upp med bogsering till olika seglingar längs västkusten.
Rendez-Vous II – den mest utmärkande bland Säröbåtarna
”Rendez-Vous II” beställdes hos William Fife & Sons i Fairlie på Skottlands västkust just innanför den rökta whiskyns vagga Islay. Fife & Sons var det mest välmeriterade yacht-designern vid denna tid så det var logiskt att de ritade och byggde båda Sir Thomas Liptons Americas Cup utmanare ”Shamrock I” 1899 och ”Shamrock III” 1903. När de första internationella mätreglerna introducerades 1906 byggde varvet 8 av de totalt 20 15mR båtarna som byggdes i hela världen. Det var ett tydligt bevis för deras förmåga att rita och bygga snabba segelyachter.
Imponerade med mått och design
”Rendez-Vous II” specifikationer var 27,13 meter lång, 4,70 bred, djup av 3,04, vikt 45 ton med en segelyta på 450 kvm. Hon imponerade förutom med sina mått med sin fantastiska design när hon anländer till Marstrand 1918. Hennes hemmahamn var Särö där hon låg för boj precis innanför ”gula kråkan”.
Dramatisk första resa
”Rendez-Vous II” började byggas 1912 och besiktigades av Setterwall i mars 1913, där byggnationen besiktigades tillsammans med William Fife III. I maj 1913 var det dags att segla hem henne. Setterwall och Fred Wachtmeister reste från Stockholm till London och vidare till Glasgow och Fairlie. 7 ”Bohuspojkar” (citat från Fred Wachtmeisters loggbok) hade varit i Fairlie i en månad för att följa slutförandet och riggningen. Besiktning skedde ihop med varvets riggmästare Mr Balderstone.
Den 8 maj på kvällen var det dags att påbörja hemseglatsen (det var en märklig tid, men detta var nog beroende på tidvattnet). Bogserbåten kopplades upp för färden ut på Firth of Clyde. Det blev en dramatisk första resa för efter en stund kom en gast upp och meddelade att det ”forsade” in vatten genom roderstocken. ”Rendez-Vous” fick försiktigt bogseras in i fjorden förbi Fairlie till Sandbank då slipen hos Fife & Son var upptagen.
”Rendez-Vous II” når äntligen Särö
Den 13 maj var det dags igen. ”Rendez-Vous” bogserades åter ut på Firth of Clyde och på kvällen rundades den fruktade udden Mull of Kintyre, för att sedan styra norr över och nå Oban på morgonen. Hemseglingen fortsatte genom Caledonian Channel som består av tre avlånga sjöar sammanbundna med 29 slussar. ”Rendez-Vous” saknade motor så hon bogserades genom sjöarna bl.a. Loch Ness, och nådde slutligen Iverness där havet åter väntade. Särö nåddes drygt två dagar senare efter segling i tidvis storm. Passeringen av Vinga beskrivs i Fred Wachtmeisters loggbok ”Nu vore vi på mammas gata och susade iväg bland kobbar och bränningar till Styrsö där vi tullade och togo bojen vid Särö kl 3 em”. Läs hela skildringen här (pdf).
Uppgifter saknas efter 1938
Rendez-Vous II ägdes av Gunnar Setterwall i 10 år innan hon såldes till Häradshövding Krogius i Helsingfors. Senare såldes hon till England och kan hittas på yacht-arkivet ”Clyde Built Ships” fr.o.m. år 1925 då hon registrerades på en William P Burton Ipswich, för att få ny ägare 1936 och en 1938. Av arkivet framgår att hon 1931 fick en motor installerad ”1931 Parafin motor, 4 cyl. (3-4.5in)”. Senare uppgifter har inte gått att hitta trots diverse efterlysningar på yacht-arkiv i Europa.
”Rendez-Vous II” var utan tvivel den yacht som utmärkte sig bland Säröbåtarna. Både hennes design och riggning var extrem vid den tiden och att Gunnar Setterwall beställde henne på William Fife & Sons visade på ambitionen hos denne man.
Gunnar Setterwall avled i februari 1928 endast 47 år gammal